måndag 19 november 2012

Modernitetens bling

Jag har ju hållit på en hel del med gamla datorer på sistone, och kommer nog fortsätta med det ett tag till, med tanke på hur roligt jag tycker det är. Man kan ju fråga sig varför. För att använda stora ord: Det är kanske den pryltokighet som finns i vår kultur, och därmed i mig, som vänts bakåt. Det gamla kan också funka som något nytt, rent psykologiskt. Att ha en ny teknikpryl är roligt aningen den är gjord i år eller för tio-tjugo år sedan. Det är samma konsumtionstanke som i allt annat, men det spelar i alla fall inte storföretagen i händerna. Det lär väl slita mindre på miljön också. Det är i alla fall vad jag försöker inbilla mig när jag suktar efter prylar.

Och datorerna är fascinerande att sitta vid. Man får ju så klart nya perspektiv. Dels för att man ser hur mycket som har hänt mellan då och nu, men också för att man ser hur lite som har hänt. Mer och mer får jag känslan att äldre datorers minskande användbarhet inte i första hand handlar om tekniska begränsningar, utan om något annat.

Att en dator måste vara ny för att göra vad den ska är nog trots allt på många sätt en artificiell tanke, Vi har förändrade förväntningar (vi vill kunna glo på Youtube i HD) men - och detta säger jag utan nog tekniskt kunnande för att kunna backa upp det - det är också så att datortillverkarna helt enkelt bestämmer sig för att sluta stödja gammal hård- och mjukvara, trots att den har mycket kvar att ge. Såg man bara på det hela på ett annat sätt hade nog inte datorer behövt bli så värst mycket snabbare än de var för tio år sedan. Inte för de flesta användare i alla fall.

Internet är nog den största bromsklossen för att använda gamla datorer idag. Men varför är det så? Okej, sidor som Youtube behöver nog en hel del datakraft, men samtidigt, det går att titta på video på en dator från millennieskiftet. Hårdvaran får jobba en del, men det hänger i stor utsträckning på mjukvaran. Hade verkligen inte ett mer optimerat Youtube kunnat klämmas in på 350 Mhz om man bara ville?

En större fråga är varför Blogspot inte vill visa sig i äldre webbläsare. Bloggar består av två komponenter: Text och bling. Och det är inte texten som är problemet, törs jag påstå.

Det är lustigt att internet blivit så tungt på datorer som ändå skapades för att kunna använda det. Jag förstår att en gammal DOS-maskin från 1991 inte är så bra på internet, men vad är det egentligen som har hänt som gör att sidor som förr kunde visas plötsligt inte kan det. Har användarvänligheten ökat i samma grad, eller är det bara just ögongodis?

Det har skett en stor förändring i datoranvändandet sedan internet nått allas hem och vuxit till sig. Där förr datorer var arbetsverktyg för saker som ordbehandling, bildbehandling, kalkyler och databaser (med en klick datorspelare) har är de idag i första hand terminaler för åtkomst av sociala medier, vilket i bästa fall innebär att man knyter kontakt med människor och sprider och tar del av (relevant) information, och i värsta fall innebär att alla ropar ut i etern i mun på varandra utan att någon lyssnar.

Fast okej, förändringen kan säkert förklaras med att datoranvändandet har gått upp betydligt mer bland dem som inte arbetar med kalkyler och databaser än bland dem som gör det...

Men det var en utvikning. Poängen är att internets bling har stängt ute användare av äldre datorer, för att internet är huvudsaken och internet har vuxit ur teknologin som den fungerade med förut. Det är ju en gammal poäng att man kan åka till månen med teknologi från sextiotalet medan vi måste ha moderna datorer för att få ta del av våra dagliga bilder på kattungar. Och för övrigt drivs rymdteleskopet Hubble av en (motsvarande) 486:a.

Operativsystem byts, support upphör, nya versioner av program behövs, och det gamla stöds inte. Word och liknande program finns till de datorer jag växte upp med, men de senaste versionerna av Word skulle nog inte ens rymmas på de datorernas hårddiskar. Ändå är funktionerna ungefär samma (ett förenklat resonemang förstås).

På min iMac från ca 2000, med det "döda" operativsystemet Mac OS 9, kan jag lyssna på musik, titta på video, skriva i Word och rita i Photoshop 7. OS 9 är trevligt, snabbt och lättanvänt. Jag kan även surfa, e-posta och chatta, och hade inte delar av internet blivit så tungt och inkompatibelt hade den i stort sett kunnat allt jag (och många med mig) egentligen använder en dator till. Vem vet vad mer som hade gått, om det bara hade fortsatt att utveklas program till den? Därav kommer hela detta resonemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar