fredag 16 november 2012

Vad gör Gud?


Jag har inte haft mycket att säga på sistone som är både tillräckligt intressant och tillräckligt harmlöst för att jag ska orka skriva ner det.

Här är en tanke jag hade:

Tänk dig att du står och konverserar med en allsmäktig varelse, till exempel Gud. Plötsligt kommer en tredje person fram och vill vara med i gemenskapen. Gud vill säga något till dig som den tredje personen inte ska höra, men istället för att viska eller dra dig åt sidan så stannar Gud tiden. Allt omkring dig förutom du själv och Gud stannar upp och blir stelt och orörligt. På så sätt kan ni tala ostört.

Frågan är nu: Vad är det egentligen Gud gör? Stannar hen tidsflödet i hela universum för alla utom dig och henom själv? Eller förändrar Gud bara tidsflödet för dig och henom, så att ni rör er så oändligt mycket snabbare genom tiden än allt annat att världen omkring er stannar upp? Är det du eller universum som manipuleras? Vilken av de två möjliga allsmäktiga handlingarna är mäktigast? Och är det egentligen någon skillnad?

Min tanke är som följer:

Manipulerar du med tiden så att hela universum stannar, så kommer du, i det ögonblick du startar tiden igen, inte ha uträttat någonting, utom för dig själv. Universum bryr sig inte, ingen märker något, för ingen tid förflyter ju mellan punkten du stänger av tiden, och du startar den igen. Utom för dig själv.

Tiden är bara ett flöde för dem som befinner sig i den. Det finns ingenting som omsluter tiden och kan titta ner på den och se om den är på eller av. Det finns inget att jämföra med för det går inte att uppleva icke-tid. Alltså borde det kvitta om Gud stannar universum eller lyfter ur dig ur det normala tidsflödet.

Just det.

Jag är säker på att det enda vettiga jag har skrivit idag är "jag har inte haft mycket att säga på sistone".

1 kommentar:

  1. Att kunna ställa den frågan är fascinerande i sig. Det är ju sådant som visar att vi är medvetna varelser.

    SvaraRadera